Hakukoneoptimointi alkaa hakusana-analyysillä

16/08/2021
Sanavarma

Hakusana-analyysillä tai avainsanatutkimuksella pureudutaan siihen, millä sanoilla ja termeillä yrityksesi pitää saavuttaa hakukonenäkyvyyttä liikenteen ohjaamiseksi verkkosivulle. Yksinkertaistaen kyse on siitä, että on turha sijoittua kärkisijoille hakusanoille, joita kukaan ei hae. Näin ollen hakusana-analyysin tavoitteena on löytää hakutermejä, joiden kohdalla hakutulosten kärki on mahdollimman helppo valloittaa, mutta mitä kuitenkin haetaan mahdollisimman paljon. Termeistä muodostetaan hakusana-analyysissä taulukko, jonka pohjalta voidaan asettaa hakukoneoptimoinnin ja esimerkiksi sisällöntuotannon keinoin tavoiteltavat sijoitukset.

”Yksinkertaistaen kyse on siitä, että on turha sijoittua kärkisijoille hakusanoille, joita kukaan ei hae.”

Hakusana-analyysillä tutkitaan myös yrityksen tämänhetkistä hakusananäkyvyyttä. Analyysistä käy ilmi niin vahvuudet kuin kehityskohteetkin, joten sen avulla vältetään usein myös turhaa työtä hakukoneoptimoinnissa. Tyypillinen ongelma liittyy siihen, millä termein yritys puhuu tuotteistaan ja palveluistaan omilla verkkosivuillaan – jos sisältöön kuuluu paljon ammattitermejä tai sanastoa, jota haetaan olematon määrä, saattaa liikennettä valua hukkaan suotta. Tämän esimerkin kaltaiset virheet on myös tyypillisesti helpoimpia korjata. Haastavampi ja yleensä pitkäaikaisempaa työtä vaativa tehtävä on puolestaan valloittaa orgaanisessa haussa kärkisijoja termeillä, jotka ovat hyvin kilpaltuja.

Määrätietoisella työllä ja tuloksia seuraamalla saadaan kuitenkin aina aikaan positiivinen trendi halutuilla termeillä.

Yksi osa hakusana-analyysiä on vertailu kilpailijoihin. Kuka dominoi hakukoneita, miten ja millä budjeteilla? Näihin kaikkiin voidaan saada vähintään valistuneita arvauksia hakusana-analyysillä.

Avainsanatutkimus on myös oleellisessa osassa hakukonemarkkinointia – Mitä paremmin pohjatyö tehdään, sitä todennäköisemmin markkinointiin sijoitetut eurot menevät hyvään käyttöön mainoksissa.

Selvitetäänkö teidän hakukonenäkyvyytenne?

Mikko Blomberg Sanavarma

Mikko Blomberg

Projektipäällikkö
044-5231358
mikko.blomberg@sanavarma.fi
LinkedIN